Friday 3 October 2014

Dip N Dap

Ini cerita percubaan kali kedua saya main 'water color' dengan anak.  Kali pertama, disaster! Nanti di hujung entry ni saya kongsi ceritanya.

Di petang Ahad yang nyaman, saya sapu-sapu rumah. Lepas tu nampak kotak. Lepas tu terus teringat janji manisku dengan anak-anak. Lalu saya potong kotak, konon-konon buat bentuk bekas letak warna. Susun water color dan barang-barang yang sewaktu dengannya atas meja. Tak lupa 2 bekas besar air dalam bekas besar. Lalu saya panggil anak-anak untuk memulakan aktiviti. 


Kakak tolong adik
Kami guna painting brush yang beli kat Mr DIY. Masa 1st attempt kami guna batang pokok pisang (import jauh dari Semenyih) tapi tak menjadi. Kali ni guna yang moden, mudah dan cantik corakknya.  Kakak Auni lebih kreatif, dia cari berus gigi lama dan buat 'air spray'. Alhamdulillah..so far so good. Aman dan tenang dan gembira suasanannya. Maka saya tinggalkan mereka dan pergi sambung mengemas.


Seronok betul Haris main conteng-conteng
Tak lama lepas tu, tak sampai 10 minit je tinggal tiba-tiba Haris menangis.  Rupanya Haris kena marah dengan kakak sebab dia dah basahkan satu meja tu dengan air dalam jeluk air tu. Hohoho..art-class-turned-disaster version 2. 

Elok-elok dapur dah kemas, ruang tamu dah kemas ingatkan boleh berehat dah. Kena kemas dan mop semula ruang tamu. *___*  Tarik nafas panjang-panjang saya kemaskan semuanya. Art class ditamatkan dan saya ajak semua naik atas untuk solat Asar. 

Kemudian turun semula ke dapur dan nampak ini..

Hasil karya terpampang megah di pintu peti ais
Auni tampal hasil yang dia buat. Lukisan princess tu dia buat diam-diam lepas saya tamatkan kelas tadi. Lukisan Haris? Tak payah cari lah. Dah lunyai bersama-sama air yang dia tumpahkan tadi.  Lepas tu ada nota : Daripada Auni. *Mimi cair =)

Our wall of fame
It was indeed a good activity! Bukan je anak-anak happy dapat main dan berkreatif. Sebaliknya banyak pengajarannya pada saya juga.  Cubaan kali kedua ni berjaya dibuat dalam keadaan yang happy dan tenang. Happy ending.

Masa 1st attempt tu saya buat dalam keadaan kelam kabut, tak well prepared. Anak-anak pun tak dapat saya kawal. Buat aktiviti yang melibatkan air memanglah mencabar. Anak-anak memang sangat teruja dengan water color, mak pulak 'jangan' sana, 'jangan' sini sebab risau rumah sepah malas nak kemas. 

Ending 1st art class kami tu dengan sad ending. Ada yang merajuk lepas kena tegur dengan Mimi; lukisan tak habis buat, water color terbiar sepi takde siapa nak main. Huhuu. Sedih sebab dah buat anak-anak daripada rasa happy kepada tak happy. It should be fun activity but it's  not. 

Teringatkan bad experience tu la saya dapat bersabar dengan aksi Haris tumpahkan air. Sebab saya tak nak dah rosakkan kegembiraan mereka masa bermain.  Ya, jadi ibu kena banyak BERTENANG dan BERSABAR. Dan, kena pandai2lah pilih waktu yang sesuai kalau nak buat aktiviti mencabar dengan anak-anak. "Yang ko pergi ajak anak main cat pukul 10malam esoknya hari Isnin nak kerja siapa suruh? Tu cari pasal namanya!" <--- ni nota untuk diri sendiri je. Pengajaran daripada kelas pertama yang gagal tu.


No comments:

Post a Comment