Tuesday 23 September 2014

Seminar Keluarga Sunnah 2.0

Seminar Keluarga Sunnah Bersama Ebbit Lew

Selama ni asyik dengar perkongsian Saudara Ebit Lew di radio ikim.fm. Alhamdulillah pada 14 September lepas saya dan keluarga dapat dengar perkongsian beliau secara 'live' di Seminar Keluarga Sunnah 2.0  yang dibuat di Dewan Besar Universiti Putra Malaysia. 

Saya rasa ada lebih 2000 peserta yang hadir

Terima kasih tak terhingga kepada penganjur program yang prihatin dengan kekangan peserta program. Mereka sediakan tempat penjagaan anak-anak yang ada macam-macam aktiviti untuk occupied anak2 menunggu mak ayah yang seharian berkursus. Syukur sangat-sangat.

Tempat penjagaan anak-anak yang disediakan pengajur program.

"Tugas isteri adalah pengurus rumahtangga, dan mendidik anak".


"Para wanita kini ramai yang meninggalkan kubu masing-masing dan menyerahkannya kepada pembantu rumah.  Wanita berpendidikan tinggi namun keluar memberi tunjuk ajar kepada orang lain sedangkan tugas hakiki mendidik anak dilepaskan kepada pembantu rumah yang berpendidikan rendah.  Ini antara punca meningkatnya masalah remaja".


"Wanita harus bijak ilmu komunikasi".


Tiga perkara ini adalah fakta umum yang biasa saya dengar tapi hidayah untuk benar-benar menghayati serta memahaminya hanya saya perolehi ketika berada di dalam dewan besar UPM pada 14 September itu.

Saya ada terfikir bahawa saya tak perlu ke seminar sebab banyak perkongsian yang diberi pada hari tersebut mampu saya perolehi melalui cd ataupun baca tulisan oleh penceramah. Benar. Saya mungkin beroleh perkongsian tersebut tapi bukan hidayah Allah.  Barangkali asbab menghadiri majlis taman2 ilmu yang dipayungi para malaikat serta dihadiri insan2 yang disayangi Allah menjadi penyebab untuk saya beroleh kesedaran akan kepentingan tiga pesanan di atas.  

Bagi yang tak berkesempatan hadir, u can always turn to youtube. Dah banyak video dan audio ceramah Ebit Lew, Habib Zainal Abidin dan lain2. Itu juga yang saya buat selepas seminar, untuk refresh dan tambah pemahaman.

Overall, saya sangat puas hati dengan keseluruhan program. Perkara paling saya hargai ialah khidmat penjagaan anak-anak yang disediakan. Pelbagai aktiviti disediakan dan anak2 cuba dilayan sebaik dan semampu mungkin. Alhamdulilllah. Dapatlah saya dan suami ikut program dengan senang sebab hanya Haris dengan kami. Kakak-kakak excited nak gi main dengan kawan. Berikut antara point yang sempat saya catat. Sesi pertama bersama Ebit Lew tak sempat saya catat sebab sibuk menguruskan anak2.


Ebbit Lew

Beli buku tulisan Ebit Lew dan terus dapatkan authograph penulisnya.


" Jangan lihat apa yang diberi (isteri), tapi lihat siapa yang memberi (Allah). Isteri adalah anugerah yang Allah pilih dan beri kepada kita sebagai satu tanggungjawab." - Ebit Lew


Antara cerita menarik yang beliau kongsi ialah perkongsian seorang isteri tentang suaminya yang masih belum menunaikan ibadah wajibnya dengan sempurna.  Ebbit Lew berkongsi cerita latarbelakang keluarga beliau yang juga tidak sempurna menunaikan perintah agama. Perubahan terjadi di dalam keluarga semenjak beliau mengamalkan bacaan hadis di dalam rumahnya.  Suatu hari selepas beliau habis membaca hadis, ayahnya datang dan kata, "Ebit, tolong ajar ayah solat". Allahuakbar. 

Beliau beri cabaran kepada setiap peserta untuk mulakan amalan baca hadis setiap hari selama 40 hari di rumah, kemudian lihat perubahan yang bakal berlaku dalam rumah.  Selain itu beliau juga menyeru peserta untuk belajar menangis dan pohon bantuan Allah tiap kali buntu berhadapan dengan masalah. Beliau kata banyak keajaiban dan bantuan dari Allah yang akan datang kalau kita menangis dan minta sungguh-sungguh dari Allah.

Antara buku yang penuh dengan hadis dan potongan ayat Quran yang best beserta huraian.

Habib Ali Zainal Abidin.

  • Bersikap baik dalam semua keadaan: Suka dan duka. Bukan ketika dalam keadaan gembira sahaja. Bersikap baik kepada suami ketika suami tidak bersikap baik kepada isteri.
  • Kehidupan keluarga Rasulullah : paling romantis, berkasih sayang, maaruf sesama ahli keluarga. Keluarga contoh hasil didikan terus dari Allah.
  • Jabir r.a ditegur Rasulullah "hendaklah kamu berlemah lembut dengan 'al-khawarir' ( kaca yang mudah pecah)". Ketika itu Jabir jalan agak laju membuatkan isteri beliau yang berjalan bersama beliau tercungap2.


  • Siti Sofiya datang ketuk pintu rumah A'isyah untuk menghantar makanan kepada Rasulullah. A'isyah cemburu lalu berkata sesuatu yang kurang baik tentang Siti Sofiya. Walaupun A'isyah merupakan isteri yang disayangi Rasu..."Kalimah yang kamu katakan tadi, sekiranya dicampur dengan air di lautan, ianya akan merubah warna air laut (iaitu mengumpat)". Atas sebab sayang kepada A'isyah Rasullullah menegur terus. Bukannya romantik atau sayang isteri dengan tidak tegur kesalahan isteri. Bertegas tapi bukan dgn kekasaran. 
  • Siti Sofiyah anak kepada bangsawan Yahudi. Dia berkahwin dengan Rasulullah untuk mendapat kebebasan. Tiada orang yang dia paling benci ketika itu selain Rasulullah yang membuat sanak saudara dan ibu ayahnya terbunuh.  Namun di malam pertama perkahwinan, Rasulullah menerangkan sebab kenapa kaum keluarga Sofiya diperangi sehinggakan Sofiya jatuh cinta kepada Rasulullah.
  • Rasul juga menghadapi masalah khuluqi dalam rumahtangga namun beliau berhadapan dengan memperbaikinya kerana tugas beliau adalah memperbaiki akhlak manusia.  Antaranya sifat cemburu di kalangan isterinya. Contoh permaufakatan di antara Hafsah dengan Aisyah yang mengatakan mulut Rasulullah berbau busuk walhal. Masalah ke 2, masalah ekonomi. Juga berlaku dlm keluarga beliau.
  • Jgn cari kesalahan org lain namun cari penyelesaian utk menyelesaikan masalah org lain.
  • Apabila telah memasuki gerbang runahtangga hendaklah bersedia tanggungjawab yang ada.  Asas dalam rumah tangga ialah bersikap lemah lembut dalam permaslahan yg timbul.


Ust Pahrol Juoi

  • Biasakan memberi untuk menerima.
  • Besarkan pemberian suami walaupun sedikit insyaAllah cinta suami kepadamu akan bertambah.
  • Berikan kata2 yg menyenangkan ketika suamimu didalam keadaan yg moody crisis
  • Jadi lantai yang rendah kepada suami nanti suami akan jadi bumbung yg melindungi.
  • Jadilah tempat duduk yg lembut utknya, nescaya suami akan jadi penegak yg gagah utk melindungimu.
  • Krisis rumahtangga masih ada harapan utk diselamatkan sekiranya.suami masih bertangungjawab beri nafkah zahir. Hukum feqah nafkah batin sekurang2 dalam 4 hari.
  • Haram isteri menceritakan keaiban (material, fizikal atau apa saja) suami kepada orang lain.
  • Minta maaf sentiasa. Tak tunggu hari raya.
  • Orang yang paling bagus (suami) utk diberi kerja adalh org yang kuat(kesabaran) dan bijak. Isteri perlu ada akhlak yg baik dan ilmu penguruaan dalam rumahtangga.
  • Sabar. Lemah lembut.
  • Suami sebagai pelindung yg adil, pendidik yang menyanyangi.
  • Isteri sebagai pengurus-beri motovasi, dorongan dan kata2 semangat kepada suami. Kena ada kesabaran dan tahu teknik komunikasi.  

Perihal bersedekah. 

  • Lebih afdal memberi hutang daripada memberi sedelah sbb yg minta hutang sbb sgt memerlukan. Beri sedekah kepada org yg meminta sedekah.
  • Beri hadiah utk org yg x minta ianya menyuburkan mahabbah.
  • Beri sedekah afdal kepada ahli keluarga terdekat yang sangat dalam kesempitan. Tapi bila keperluan keluarga dah cukup, bersedekahlah kepada masyarakat. Sahabat tiada makanan di rumah tetapi beri makan kepada tetamu yang datang. Turun ayat al Quran tentang Allah meredhai keluarga tu.  Sedekah tu sangat luas, bukan setakat wang ringgit. Tolong orang dgn tenaga 4 kerat. Buang halangan di jln raya. 
Perkongsian berikut dari Ustaz Pahrol buat saya terkesima. Ya Allah, sampaikan hajat saya untuk bekerja dari rumah =(

" Wanita sekarang meninggalkan kubunya (untuk mendidik anak2 demi keluar bekerja, tinggalkan anak2 dengan pembantu rumah) sebab tu antara punca anak2 bermasalah. Ibu adalah madrasah pendidikan anak2.Quality time must come with quantity." - Ustaz Pahrol Juoi


Seterusnya kami solat di Masjid UPM. Anak-anak seronok main kat padang rumput kat situ. Ada pokok Kenanga yang rendang  Mimi pun suruh anak-anak main panjat pokok, among my favorite chilhood activity. Selain dapat pengalaman panjat pokok, anak2 dapat pengalaman kenal kerengga.  

Bila pulang, anak-anak bercerita keseronokan hari tu. Dalam perjalanan pulang, Auni kata, "Mimi, Auni suka sangat hari ni." Masa bercerita tentang kerengga pulak dia cakap, "Haa..kerengga tu yang gigit Auni masa kita pergi kursus hari tu kan?". Ya nak, masa KITA pergi kursus.  Alhamdulillah.

Model baju Nurhaya Collection =)
Moga besar nanti jadi mukmin yang professional. Amin

1 comment:

  1. Alhamdulillah seronok bila menyertai seminar yg memberikan kita ilmu2 yg berguna untk kita bina keluarga bahagia.

    Thanks atas perkongsian ini juga fiza. :)

    ReplyDelete