Wednesday 10 September 2014

Haji: Jemputan dari Penguasa Alam

Ibadah Haji


Ibadah Haji merupakan kemuncak ibadah dari rukun Islam yang lima.  Ianya suatu jemputan istimewa dari Allah buat hambaNya :  Dhuyufurrahman atau Tetamu Allah.

Musim haji kali ni saya agak beremosi.  Air mata mudah mengalir bila dengar berita berkaitan haji. Dan lagi, ada tiga orang yang dekat dengan saya yang menjadi Tetamu Allah dan akan meninggalkan anak pada usia 2 tahun lebih. Sama dengan umur Iman ketika saya tinggalkan dulu.  Air mata saya pulak yang terlebih2 mengalir dulu daripada mereka. Sebab saya faham perasaan berat di dalam hati mereka. Perasaan yang tak mampu dirungkai. Perasaan yang saya lawan dengan kata pada diri sendiri "Ini suatu jemputan dari Allah. Semestinya Allah rancangkan semua yang terbaik untukku pada masa sekarang dan akan datang. Anak2 ku pasti di bawah jagaan Allah".

Anak ke dua, Iman, saya tinggalkan tanpa saya latih dia untuk putus susu.  Berpisah dia dengan saya itulah perpisahan diri dengan susu ibu. Alhamdulillah segalanya Allah mudahkan. Saya bengkak susu sekali saja semasa di Madinah. Allah mudahkan urusan tetamunya. Tetamu Allah, semestinya layanan teristimewa kerna Dia-lah yang memerintahkan supaya melayan tetamu sebaiknya.

Hanya beg ini yg boleh di bawa ke Masyair (Arafah-Mudzalifah-Mina)

Rindu


Semasa di sana, ada saya telefon anak-anak untuk melepas rindu. Tapi ia bukan sesuatu yang baik untuk anak2. Rindu saya mungkin sedikit terubat namun emosi anak2 saya tergugat.  Sedang elok mereka belajar untuk meneruskan kehidupan tanpa baba dan mimi di sisi tiba2 bilamana saya menelefon, perasaan sedih ditinggalkan tu timbul kembali.  Sudahnya saya belajar kuatkan semangat. Perasaan memuncak teringatkan anak adalah selepas ibadah haji sudah selesai.  Siksa rasa nak menunggu hari berlalu untuk pulang. Tapi ia satu perasaan yang merugikan. Pulang ke tanah air beerti berpisah dengan bumi berkah yang kita tak tentu samada akan berpeluang menjejaknya lagi atau tidak.

Seperkara lagi pengalaman bermakna ketika di sana adalah tentang kebergantungan total hanya kepada Allah. Setiap masa, tiap ketika dalam apa keadaan sekalipun, sama ada sedar atau tidak, tiap kejadian adalah atas izin Allah. Kita hamba yang lemah, adalah sangat2 mengharapkan kasih sayang dan perlindungan Allah.  Maka, doa. Doa. Doa.  Doa mohon pada Allah untuk semua perkara. Hatta sekecil-kecil hajat untuk dapatkan tempat solat di masjid pun doa. "Ya Allah, Kau berikan aku tempat solat yang terbaik dan selesa untukku beribadah ya Allah.  Depan hajarul aswad, ya Allah".

Berdoa


Berdoa setiap detik, untuk setiap perkara mohon Allah kurniakan yang terbaik.  Intipati yang saya dapat daripada buku Travelog Haji oleh Profesor Mohd Kamil Ibrahim.   Dan ianya antara pesanan utama yang saya bawa ke sana.  Dan kuasa berdoa memang LUARBIASA! Tabung Haji tetapkan insan lain sebagai roomate, namun Allah tentukan insan lain, YANG TERBAIK!

Pesan suami saya, amalan2 baik dan ibadah2 sunat yang kita lakukan di Tanah Haram, bukan khusus semasa di sana sahaja. Ianya sesuatu yang perlu dipraktikkan sepanjang masa, di seluruh bumi Allah. Aduh, satu teguran tajam yang sangat benar dari suami ketika saya bersedih tak dapat berlama-lama beribadah di Masjidil Haram.

Berdoa mohon yang specifik pada Allah.  Bijaksana dalam merencana ibadah sepanjang di sana. Jaga pertuturan. Baik sangka dan berfikiran yang baik-baik. Jaga perhubungan sesama manusia kerana akhlak itu terjemahan kepada iman kita. Ianya dibawah nilaian Allah. 


Mungkin ini antara pengajaran atau pesanan yang boleh saya kongsikan untuk teman yang bakal ke sana.  Selain tu, ikhtiarkan juga untuk menjaga kesihatan kerana ibadah haji merupakan ibadah yang majoritinya melibatkan pergerakan fizikal. Dahulu sebelum saya kenal Shaklee, saya bawa bekalan Multivitamin, Vitamin C dan COQ10 yang dibeli di farmasi.  Sebab kurang ilmu dan jurujual di farmasi pun tak dapat nak cadangkan apa supplement yang perlu saya bawa, maka itulah yang saya beli.

Haji Ibadah Fizikal - Jaga Kesihatan

Sekarang, dah ada ilmu sikit dan rasa seronkm nak berkongsi bila ada orang tanya jenis supplement yang perlu di bawa ketika di sana. Antaranya yang selalunya saya cadangkan adalah Nutriferon, ianya untuk tingkatkan antibodi melawan penyakit.  Seterusnya Vitalea-multivitamin untuk bekalkan vitamin dan mineral yang penting untuk menyokong kesihatan badan. Ia juga jadikan badan kita bertenaga.  Saya juga sangat menggalakan bawa Performance Drink dan B Complex. Ini untuk mengekalkan bendalir dalam badan dan mengelak kelesuan dalam cuaca panas ketika di sana. B Complex beri tenaga untuk kita beribadah dan moga-moga fikiran tenang, takde stress-stress bila berhadapan ujian di sana.  Untuk yang sakit-sakit lutut atau urat, saya cadangkan bawalah Ostematrix dan juga Advance Joint Health.  Ostematrix tu selain legakan sakit2 badan/pinggang, ia jadikan kita tidur lena dan bangun pagi dalam keadaan segar serta mudahkan urusan qada' hajat. Ini antara cadangan yang ada di fikiran saya setakat ni. Lain orang, lain keperluannya. Boleh hubungi saya untuk cadangan supplement yang sesuai.

Moga-moga tulisan ini memberi manafaat kalaupun tak banyak, sedikit kepada siapa yang membacanya. Feel free to share. 


fazariah.ncy@gmail.com
Shaklee Independent Distributor
COD Gombak-KLCC-Selayang
Antara supplement cadangan untuk bakal haji/hajah.

No comments:

Post a Comment