Tuesday 21 January 2014

Cakera Tergelincir

Artikel ni saya tulis khusus untuk sahabat saya =) saya bukan pengamal perubatan, tulisan ini ditulis berdasarkan rujukan dan saya cuba untuk menulis dalam bahasa yang mudah untuk kita-kita aje =) 

Slip disc – Cakera Tergelincir..hehe..bukan, ini bukan definisi yang tepat. That’s what we got when we use google translate.  Some brief background..penting ni untuk tahu cerita selanjutnya:
·         Tulang belakang kita terdiri daripada 24 tulang dipanggil vertebrata. Bayangkan ada 24 kiub tulang yang bersusun di atas satu sama lain
·         Di antara vertebrata ni pula ada tisu perantara, untuk senang kita panggil dia Disc ya. Dalam Disc ni ada bahan yang lembut macam gel. Fungsi Disc ni ala-ala kusyen, untuk lindung vertebrata kita dari bergeser sesama dia dan serap hentakan. Disc ni melekat pada vertebrata kita.
·         Belakang tulang belakang kita pula ada saraf tunjang yang sangat sensitive. Saraf tunjang ni  mengandungi sel-sel saraf yang menghubungkan otak ke semua bahagian anggota badan
Ha, now cerita utama,  ‘Slip Disc’

Slip Disc berlaku bila bahagian lembut seperti gel di dalam Disc membengkak, terbonjol ke belakang dan menghimpit tulang belakang. Keadaan ini lah yang menyebabkan rasa sakit. Gambar di bawah menggambarkan keadaan disc yang sihat dan Disc yang 'slipped'.. nampak tak bahagian warna biru yang membengkak dan tertonjol tu? Ia menolak saraf tunjang dan buat rasa sakit.



Punca Slip Disc? Antaranya..
·         Mengangkat barang dengan cara yang salah
·         Duduk atau baring dalam postur badan yang tak betul
·         Membongkok terlalu lama
·         Angkat beban yang terlalu berat
·         ‘Sport injury’ cth: angkat berat di gym,etc
·         Pernah jatuh masa muda tapi tak treat, after sometimes baru terasa kesannya

Tanda-tanda Awal Slip Disc
·         Sakit di belakang, leher, atau bahagian bawah badan.
·         Rasa kebas di bahagian-bahagian badan yang atas dan di bawah kawasan yang terjejas (secara umum, di kawasan yang dikawal oleh saraf tertentu). Secara beransur-ansur ini boleh membawa kepada keadaan lumpuh.
·         Dalam beberapa kes, bahagian bawah badan berasa lemah, dan ia menjadi sukar untuk pesakit berdiri.
·         Rasa sakit semasa bersin, batuk, berjalan, dan lain lain.

Rawatan
·         Dalam kebanyakan kes, slipped disc akhirnya akan mengecut kembali secara spontan. Sakit akan berkurangan bila Disc berhenti menekan pada saraf yang terjejas. Selalunya hospital akan memberi ubat penahan sakit sebagai permulaan rawatan.
·         Fisioterapi boleh membantu untuk cepatkan proses penyembuhan. Fisioterapis akan melatih dan mengajar jenis-jenis senaman yang bersesuaian dilakukan. Sebaiknya senaman itu dilakukan setiap hari untuk keputusan yang lebih baik dan ianya boleh dilakukan di rumah juga.
·         Pembedahan

Untuk sahabat saya, saya nak share supplement yang telah membantu banyak orang yang slipped disc.
1)       Advanced Joint Health Tablet (AJHT) – AJHT ni fungsinya untuk sokong keselesaan sendi dengan halang pembentukan bahan kimia yang menyerang tulang rawan.  Ekstrak jagung dalam AJHT juga membantu mengekalkan tulang rawan. Ia juga mengandungi zinc, cipper, magnase dan vitamin C. Nutrien ini penting untuk mengekalkan kesihatan sendi dengan bekalkan sokongan nutried untuk kolagen dan komponen tisu penyambung lain untuk sendi.




2)      Ostematrix- Bekalkan kalsium untuk bina tulang yang kuat dan sihat. Istimewanya Ostematrix sebab dibekalkan bersama Kalsium, magnesium dan bitamin D untuk penyerapan kalsium yang optimum. Ia juga bantu kecutkan otot yang bengkak.



3)      Omega Guard – Minyak ikan yang mengandungi DHA and EPA serta kaya dengan asid lemak omega-3.  Khusus untuk pesakit slip disc, Omega Guard membantu untuk mengurangkan rasa sakit (radang sendi @ anti-inflammatory)




4)      Untuk hasil yang lebih optimum, saranan ke-4 saya adalah Vivix (si merah yang hebat).  Bawah ni one of the testimonial Vivix yang berkaitan.



OK, saya harap artikel ni membantu, kalau tak sikit,banyak =)
Sesiapa yang memerlukan bantuan, boleh whatsapp/sms saya di nombor 012 335 35 49.

No comments:

Post a Comment