Saturday 11 January 2014

Breastfeeding: Senang dalam Susah

Breastpump: Aksesori wajib breastfeeding mum yang bekerja. Tertinggal handbag takpe, jangan beg susu!

Tiap individu ada 'driving factor' yang berbeza-beza dalam menjadikan susu ibu sebagai pilihan utama kepada anak-anak mereka.  Saya memilihnya sebab bagi saya ianya satu pilihan yang bakal memudahkan hidup saya. Malam-malam saya tak perlu berjaga malam untuk membancuh susu, sambil pejam mata pun saya boleh beri anak saya susu. Senang untuk travel, tak perlu saya mengangkut termos dan botol susu bila ke mana-mana.

Ya, ianya pilihan untuk menyenangkan saya. Tapi ianya bukan sesenang yang saya sangka. Ianya senang dalam susah!


Susah untuk..
... basuh  and sterelise all the breastpump parts and bottle tiap hari
...bersedia ke pejabat sebab kena make sure selain siapkan beg kerja, beg sekolah anak, beg baju anak ke rumah pengasuh, kena make sure beg susu juga tersedia. Termiss satu barang penting, disaster!
... make sure jangan lalai leka atau miss the pumping session. 3x sehari utk hasil yang optimum. Kalau dalam meeting? Pandai2 lah curi masa. Usah bicara tentang mengepam dekat stor atau dalam toilet kalau terpaksa.


Mungkin nampak remeh tapi ianya big deal utk saya. Tambah lagi bila ada anak 2, 3 ni dan kerja pejabat yang demanding. Bila tanggungjawab bertambah dan tiba-tiba rasa 24 jam sehari tu tak cukup.

Alhamdulillah ianya akan menjadi kurang sukar kiranya spouse turut sama mainkan peranan. Kawan saya berkongsi tips tentang buat perjanjian awal2, assign tugas menguruskan peralatan mengepam kepada si suami.  Ianya memang sesuatu yang sangat-sangat membantu. Terima kasih baba.



Auni sempat menyusu sampai 14 bulan je, Iman sampai 2 tahun lebih

Menyusu si Haris cabarannya berbeza. Mungkin sebab ini kali pertama menyusui anak lelaki.  Minumnya banyak dan tempoh menyusunya lama.  Kali ni saya agak serius mencari supplement untuk milk booster. Antaranya makan makanan yang telah saya kenalpasti berkesan bagi saya iaitu tomyam.  Saya tak pasti apa, tapi mungkin lengkuas ataupun serai, bahan utama tomyam yang memberi kesan tersebut.  Tapi iya lah kekerapan saya masak tomyam atau jumpa tomyam tidaklah setiap hari. So bukanlah setiap hari hasil susu saya banyak. Satu hari kawan saya share tentang ESP yang boleh membantu menambah susu dan juga memekatkan susu. Bila saya cuba, alhamdulillah. Bila menyusu Haris cepat kenyang, tak ada lah saya tidur mengiring sepanjang malam menyusukan dia.  Seterusnya saya consume Alfalfa dengan tujuan membantu Haris yang ada tanda-tanda ekzema.  Dua hari kemudian saya dapati susu saya jadi 'meriah'..hehe..sebab Alfalfa rupanya..Alhamdulillah.

Antara produk awal Shaklee yang menambat hati saya . Cubalah! Tak kenal maka tak cinta. Dah cinta nanti,jadi macam saya..jadi distributor terus sebab nak spread the love.




No comments:

Post a Comment