Monday 25 August 2014

Rainbow Loom

Demam gelang getah warna-warni atau nama glamour Rainbow Loom dah sampai ke rumah! Kenal benda ni Ramadhan yang lepas, lepas raya baru Mimi jumpa kedai yang jual. Bersungguh-sungguh Mimi cari (padahal kedai kat ofis dia jek) sebab Mimi pun suka main ni!
Satu set Raibow Loom buat hati anak-anak (dan mak) berbunga-bunga

Haa..ni dia alatan untuk buat gelang PLUS youtube ya. Untuk anda yang baru nak berjinak-jinak ataupun yang nak cuba design baru. Google aje "rainbow loom tutorial" berderet lah keluar video yang berkaitan.

Alatan khas warna putih dan 'jarum' warna kuning lah alatan utamanya.

Sekejap je Auni dapat tangkap step buat ni. Mula-mula saya ingatkan saya bakal cari susah beli benda ni sebab saya bayangkan nanti sayalah yang kena meminta benda alah ni. Salah rupanya! Jangan sesekali 'underestimate' bakat anak-anak ya =)

Haris main-main letak kat kaki lah sebab alat-alat semua kakak dah conquer. *ehh, apa bekas vitamin buat di situ..iklan..haha

Close up: Kakak Auni tekun buat gelang pertama dia
Agak obses dengan Raibow Loom ni sampai saya google ceritanya. Rupa-rupanya ianya hasil ciptaan anak Malaysia!! Wowwww... u make us pride Mr Cheong Choon Ng. Si bapa, seorang jurutera Nissan pada awalnya nak 'impress' anak-anak perempuan dia dengan kebolehan dia memintal gelang getah tapi akhirnya dia rasa susah sebab saiz jarinya yang besar.  Being an engineer, a problem is an opportunity for new invention. Akhirnya dia cipta alatan untuk memudahkan dia memintal getah. Dipendekkan cerita, rekaannya ini akhirnya mendapat sambutan luarbiasa di kalangan anak-anak sekolah.  Bahkan, anak-anak dah letak gadget, ipad dan bertukar main Rainbow Loom ni. Antara artikel berkaitan bolek klik di sini dan sini

Colorful like rainbow =) 
Dek permintaan yang sangat hebat, ciptaan Mr Ng ni banyak di cetak rompak. Hebatnya fenomena ni sampaikan Toys R Us pun tiru dan disaman oleh Mr Ng. Tak tau pulak saya apa hasil saman tu.  Dekat pasar malam pun ada jual benda ni. Harga dalam range rm12-rm17 jugak.  Atas semangat kesetiaan yang tinggi, saya cuba untuk cari Rainbow Loom yang asal. Malangnya tak jumpa =( Maafkan saya Mr Ng, saya dah cuba beri sokongan pada hasil anak tempatan. Tapi semangat membara tak sabar nak ber'rainbow loom' buat saya tak sabar untuk tunggu produk yang original sampai ke Malaysia. Saya beli yang ini dulu, harap cepat-cepatlah produk Mr Ng masuk ke pasaran tanah air.

..macam mami jarum dah jadi
Esoknya kami pergi breakfast kat Ikea. Auni dan Iman melaram dengan gelang ni lah. Tengok-tengok kawan kat meja sebelah pun pakai gelang ni. Masing-masing pakat jeling tangan masing-masing..haa..macam orang tua eh, tengok bling-bling orang lain.

Proud with her own creation. Great job, Auni!

Saya rasa fenomena Rainbow Loom ni  sesuatu yang bagus.  Di saat ibu bapa pening sebab anak-anak dah makin 'hook' dengan internet dan games sahaja, Rainbow Loom muncul sebagai alternatif. Raibow Loom ni bagus untuk ajar anak untuk fokus, sabar, berkreatif dan juga semangat kerjasama. Auni lepas buat untuk diri sendiri, dia buatkan untuk adiknya Iman dan juga satu special untuk Mimi! Untuk Mimi kena panjang la sebab tangan Mimi besar..haha..special dia design, ada dua ton warna. Lepas buat gelang, Auni buat cincin pulak. 

Mmm..mungkin lepas ni kita semua patut berkreatif dan ajar anak-anak main maianan masa zaman kita kecik-kecik dulu. Manalah tau lepas ni kita bakal cipta satu mainan kanak-kanak yang jadi fenomena macam Rainbow Loom ni jugak. kan?!

No comments:

Post a Comment