Monday 14 July 2014

DOA QUNUT NAZILAH BUAT GAZA

Perkembangan terkini akan saudara Islam di Gaza memang sesuatu yang cukup menyentap perasaan.  Sampaikan satu masa, saya rasa dah tak mampu nak tengok atau baca cerita tentang Gaza. Sehinggalah saya teringat cerita sahabat-sahabat yang pernah bertemu saudara Palestine dan ceramah daripada ulama dari sana.  Pesanan mereka sama iaitu, rakyat Palestine sangat mengharapkan doa daripada saudara Islam di seluruh dunia.  Maka hari ini, saya berazam untuk kembali berdoa Qunut Nazilah tiap kali saya teringat, terdengar atau terbaca tentang Gaza. 

Doa Qunut Nazilah



Selalunya, ayat terakhir yang membawa makna "Kalahkanlah mereka. menangkanlah kami ke atas mereka" ini di ulang-ulang sebanyak 3 kali sambil membayangkan Allah beri kemenangan kepada saudara kita di sana. Doa dengan penuh keyakinan, bukankah doa itu senjata terkuat orang mukmin?

Sejarah Qunut Nazilah


Qunut Nazilah ni Rasulullah baca selepas peristiwa pembunuhan 60 orang penghafaz Al Quran. Ianya dibacakan pada waktu iktidal selepas rukuk rakaat terakhir. Saya petik hadith berkenaan peristiwa tersebut di bawah:

Diceritakan kepada kami Asim berkata, aku bertanya pada Anas bin Malik tentang qunut, lalu dia berkata sememangnya qunut itu ada. Aku berkata samada sebelum rukuk atau selepasnya, Anas berkata selepas rukuk. Aku berkata lagi, sesungguhnya seseorang telah mengkhabarkan kepadaku bahawa engkau memberitahunya selepas rukuk. Anas berkata dia berdusta, sesungguhnya Rasulullah S.A.W membaca qunut selepas rukuk selama sebulan dan diperlihatkannya ketika mengutus satu kaum yang dikatakan mereka itu baik bacaannya seramai 70 orang kepada kaum mushrikin yang telah melakukan perjanjian dengan Rasulullah S.A.W (mengikut riwayat hadis yang lain, 70 orang al-qura’ yang diutuskan oleh Rasulullah tersebut telah dibunuh). Lalu baginda berqunut selama sebulan mendoakan kecelakaan ke atas mereka.  

Penerangan lanjut tentang Qunut Nazilah boleh di rujuk di sini.

Sumbangan kepada Gaza dan Palestine

Selain doa, seboleh mungkin saya berazam untuk menyumbang semampu yang ada.  Ada cadangan agar berbuka puasa di tempat yang menaja makanan berbuka, maka duit yang diperuntukan untuk makan pada hari tu boleh disalurkan ke Palestine. InsyaALlah boleh dicuba cadangan ini.  Seorang kawan yang berniaga melalui Facebook pula menyalurkan beberapa peratus dari hasil jualannya kepada tabung Palestine. Ianya sesuatu yang bijak bagi saya, ibarat "killing two birds with a stone" bagi saya.  Dan, saya turut sama ikut jejak langkah beliau. 

Saya anggap ianya seperti usaha si burung kecil yang cuba mematikan api marak yang cuba membakar jasad Nabi Ibrahim dahulu.  Kita hanya berusaha, penentu segala semesti Allah.  Sebagaimana Allah mengarahkan api yang panas agar tidak membakar jasad Ibrahim, juga pisau yang tajam tidak mencederakan Nabi Ismail, maka adalah tidak mustahil bom Israel hanya jadi sekadar debu dengan arahan Rabbul Jalil. 

InsyaAllah usaha ini akan berterusan sepanjang Ramdhan ini.  Kita berperanan di penjuru masing-masing.  Saya do penjuru sebagai seorang pengedar bebas Shaklee. Orang lain mungkin punya ruang yang lebih besar, insyaAllah.

Shaklee dan Israel ?

Jikalau ada yang sangsi mengatakan Shaklee merupakan salah satu badan yang perlu diboikot, maka izinkan untuk saya katakan, yang perlu diboikot itu produk yang menyumbang kepada Israel, bukannya barangan daripada sesebuah negara.  

Jikalau ada yang kata Shaklee juga penyumbang kepada negara haram Israel, ketahuilah berita itu tidak tepat. Mungkin ada yang pernah melawat satu website kepunyaan seorang pengedar Shaklee yang membuat sumbangan kepada Israel.  Ketahuilah bahawa perkara tersebut adalah inisiatif yang bersifat individu dan tidak mewakili badan korporat Shaklee. Hal ini telah disahkan oleh pihak pengurusan tertinggi Shaklee sendiri. Penerangan lanjut boleh baca di sini.  InsyaAllah kempen boikot beberapa barangan yang dah bertahun-tahun yang saya dan keluarga dah buat, akan kami teruskan. Tentu sekali bukan sekadar memboikot, takkan saya jadi pengedar barangan kepada badan yang membuat sumbangan kepada Israel laknatullah. Saya pohon perlindungan daripada Allah.



Kiranya ada antara sahabat-sahabat yang ragu dan sangsi sebelum ini, moga-moga perkongsian ini memberi sedikit penjelasan dan melapangkan hati anda. =)

Ya Allah, Engkau percepatkanlah kemenangan umat Islam di Palestine. Jom amalkan Qunut Nazilah!

No comments:

Post a Comment