Friday 14 February 2014

Dr Oz: 10 Detox Food

Saya kenal Dr Oz ni lepas tengok program Oprah. Masa tu, Oprah selalu jemput dia untuk slot kesihatan. Sekarang dia dah ada program TV sendiri. Dalam rancangannya, dia menjemput Dr Alejandro Junger. Beliau merupakan pakar kardiologi yang telah menemui cara detoks ni semasa beliau berusaha menyelesaikan masalah kesihatannya. Beliau kini dah bertukar bidang dan sekarang digelar sebagai "Father of Detoxs".  

Ramai yang dah cuba program ni dan 60% daripada mereka dah berjaya kurangkan berat! 

Badan kita sudah ada sistem dan organ untuk melakukan detox ni. Program detoks oleh Dr Alejandro ni bertujuan untuk membolehkan sistem dan organ tubuh kita melaksanakan proses detoks secara lebih efision dengan disokong oleh nutrien-nutrien yang sepatutnya. 

Sebelum tu, jom kita fahami apa itu DETOX. Kenapa detox ni penting dan kenapa ianya selalu dikaitankan dengan proses menurunkan berat badan. Macam ni, detox dalam kata mudah adalah proses untuk meningkatkan keupayaan badan kita dalam memproses dan membuang keluar toxin.  Toxin ni boleh datang dari pelbagai sumber; udara, bahan kimia dalam makanan, dari bahan kimia yang tersebar di tempat kerja ataupun di rumah kita. Badan kita akan memberi tindak balas pertahanan terhadap toxin ni dengan cara memerangkapnya ke dalam lemak badan supaya toxin ni tidak membahayakan badan kita. 

Nah, di sini ada dua perkara penting yang berkaitan. (i) Kalau badan banyak toxin, badan akan cenderung untuk simpan lemak daripada makanan kita.  Sebab badan perlukan lemak yang banyak untuk 'sorok' toxin yang banyak. Banyak lemak=gemuk,kan? (ii) Badan yang banyak lemak, ada kemungkinan menyimpan banyak toxin. Kesan  proses detoks yang tak sempurna antaranya: masalah pencernaan (sembelit, 'bloating' atau badan berangin), masalah kulit, mudah letih, sakit kepala, penambahan berat badan, masalah cognitive (mudah lupa), kahak, masalah bau badan/mulut berbau.

Akibat toxin pada badan kita pula seperti berikut: keletihan yang melampau, alergik dan asthma,autoimmune disease (cth SLE, pspsoriasis), masalah kegemukan, masalah hormon, masalah kesuburan,  masalah buang air. Organ terpenting dalam badan kita yang menjalankan fungsi detoks ni ialah hati. So love your heart.

Dr Alejandro Junger dah kenalpasti 10 jenis makanan utama untuk proses detoks. Apa yang Dr Alejandro cadangkan adalah tinggalkan makanan lain dan gantikannya hanya dengan 10 jenis makanan ni sahaja.

Jom kita tengok apa dia 10 jenis makanan detox yang telah dikenalpasti berfungsi untuk bersihkan tubuh badan kita, mengoptimumkan fungsi pencernaan dan kurangkan 10 pounds (bersamaan  4.5kg) berat badan dalam masa sebulan tanpa berlapar atau bersenam tu. Saya tau, ramai yang suka dengan statement yang saya hitamkan tu =)



1) Sayur berdaun hijau : Dikatakan inilah makanan detox no. 1. "King of Detox Food". Sebab sayuran hijau ni kaya dengan klorofil.  Klorofil ni akan jadi makanan kepada bakteria baik di dalam perut kita. Fungsi bakteria baik adalah untuk buang apa yang tak patut seterusnya bantu kurangkan berat badan. Disamping itu, kandungan serat dalam daun ini akan menghalang rasa lapar. *eh, patut la Alfalfa dikenalpasti sebagai salah satu supplement utama dalam program diet Shaklee

2) Ikan Laut Dalam : Ianya sumber protein yang baik kepada hati untuk menjalankan tugasnya dengan efektif. Bila Dr Oz tanya kenapa ikan laut dalam, jawapannya ialah kerana ikan laut dalam kurang toxin dan kurang kandungan bahan logam yang merbahaya berbanding ikan biasa. Ikan bagus sebab kaya dengan asid lemak dan omega-3. *ahaa..patut la ada OmegaGuard dalam set Shaklee. Dan ianya memang diperbuat daripada ikan laut dalam. Oh, Shaklee memang ohsem.

3) Ayam (yang bebas dari suntikan): Ayam sebagai sumber protein yang bagus untuk badan. Cadangan saya, jom beli ayam az-Zain. Produk yang dibuat atas dasar memenuhi fardhu kifayyah iaitu menyediakan makanan berkhasiat dan halalan thoyyiban. Jom sokong product ni! Cari kedai Az Zain yang berdekatan anda di sini http://www.azzain.com.my/. Perbezaan ayam Az Zain :  http://www.azzain.com.my/kelebihan/index.html

4) Berries: Selain kaya anti-oksida ianya  kurangkan selera makan dan juga kaya dengan fiber. *alahai...teringat pulak si kecil manis Vivix Shaklee. Now baru faham kenapa Vivix diwarwarkan sebagai supplement yang boleh bantu kuruskan badan.

5) Cuka Epal: Ianya menggalakkan perembesan asid hidroklorik untuk menggalakan pencernaan. Ini pun memang sebahagian makanan sunnah. Nabi junjungan kita memang makan cuka apple ni. Pst, ni pun ada jual kat az-Zain. 

6) Lemon: Meskipun ianya bersifat asid tapi bila diminum ia memberi kesan alkali terhadap tubuh badan. Ni Dr Oz dan Dr Alejandro yang cakap ya.bukan saya main-main tambah. 

7) Teh Herba: Kandungan taurine di dalam teh herba akan menambah tenaga, meningkatkan kecekapan dan daya tahan diri. *Shaklee Cinch Herba Tea bukan sahaja mengandungi ekstrak teh hijau yang umum dah tau sangat tinggi anti-oksida malahan juga ada teh putih dan juga teh Rooibos dan ditambah stevia sebagai pemanis. Orang yang diet sangat digalakkan ambil Cinch Tea ni untuk pastikan anda sentiasa bertenaga. 

8) Santan Kelapa (asli, tak tambah gula): Ianya sumber lemak yang baik. Ia akan cantik dan kuatkan rambut dan kuku. Ianya juga sumber protein yang baik kepada hati untuk berfungsi dengan lebih baik.

9) Minyak Kelapa: yeay!! Kredit kepada minyak kelapa! Dulu orang barat beria2 highlight minyak jagung depa and kutuk2 minyak kelapa kita

10) Plant Based Protein: Sumber protein yang baik terutamanya bagi yang tak makan daging. *Shaklee ESP la tu =) Ianya sumber protein yang dihasilkan dari soya bukan-GMO. Genetically Modified Organic ni tak bagus tau! oh ya, Shaklee juga ada Cinch Shake, satu lagi sumber protein berasaskan tumbuhan. Cinch Shake ni lagi power sebab dia ada Leucine. Leucine ni fungsinya untuk pastikan berat yang hilang tu asalnya dari lemak, bukannya otot. Kita tak nak hilang otot. Hilang otot akibatnya metabolisme kita menurun, makin susah nak turun berat tau!

Di bawah ni Dr Alejandro berkongsi resepi berdasarkan 10 jenis makanan ni untuk makan pagi, tengahari, snek petang dan malam. Jom Cuba!

Ok, so saya akan mulakan pagi saya dengan Vivix. Di pejabat bancuh  ESP shake. 

Makan tengahari ni boleh dapat kat Isetan. Ada jual salad timbang kilo..amboi, kilo tu..hehe

Minum Petang- kasi perut kenyang supaya dinner tak makan yang melampau.

Makan Malam..hamboii..kena balik masak ni! Mana nak cari

Kepada yang berminat nak cuba diet ni,  jom cuba resepi di atas! Di samping tu mari saya cuba mudahkan hidup anda.  Kenalkan, set menurunkan berat badan oleh Shaklee! Menariknya, semua supplement Shaklee yang dicadangankan di bawah ni adalah menepati cadangan Dr Alejandro.   Saya share dengan anda supplement-supplement  tersebut. Tadaaaa....

Ke arah hidup yang lebih sihat, JOM!!! 

Hubungi saya dan saya akan cadangkan supplement yang sesuai untuk anda dan poket anda. Rest assured that, all Shaklee product have gone through a thorough lab analysis. Produk Shaklee disokong oleh bukti kajian sains dan makmal yang dah diterbitkan dalam 90 kajian penerbitan.  Sebab itu tanpa segan silu saya katakan ianya dijamin Sentiasa Selamat, Sentiasa Berkesan dan Sentiasa Mesra Alam.



Love,
Faza
Your Shaklee Independent Distributor
sms/whatsapp: 012 335 35 49


No comments:

Post a Comment