Thursday 17 April 2014

Finance for Kids 101

Tajuk gempak habis =) Saje nak ambil feel nak menulis seciput pengalaman dan method yang dah berjaya di'apply' pada anak.

Setiap hari saya bekalkan Auni rm3 untuk duit belanja dia ke sekolah. Sebenarnya rm2 pun dah cukup sebab dia ada kupon makanan yang dia akan guna untuk beli makanan tengahari dia. Rm2 tu untuk dia beli sosej ke atau air kotak sebab sekolah dia dari pukul 8 sampai 4. Saya beri dia rm3 dengan pesanan,"Lagi rm1 ni Auni simpan, jangan guna. Balik rumah Auni masuk dalam tabung. Barulah duit Auni dalam bank bertambah nanti..bla..bla..". Sebulan dua berlalu, tak pernah berbaki duit belanja dia. Tiap kali ditanya, Auni akan justify bagitau dia terliur tengok kawan makan ni. Dia teringin makan tu.

First Methode: Carrot and Stick

Suatu hari saya bawa balik Garret Popcorn untuk anak-anak.  Auni demand sikit, dia tak nak popcorn biasa yang rm belas2 ringgit sebekas tu (maaf, saya lupa harganya). Auni sentiasa nak yang ada kacang. Yang itu harganya rm20++ sebekas. Keesokannya dia minta saya belikan lagi popcorn kacang untuk dia. Saya dapat idea. Saya bagitau, "Mimi boleh beli, tapi dengan duit Auni sendiri. Duit belanja sekolah tiap-tiap hari tu Auni simpan rm1 untuk beli popcorn". Maka bermula lah episod Auni menabung. Tiap-tiap hari dia akan tanya dah cukup ke belum duit untuk beli popcorn. Episod ni berlangsung selama sebulan ya sebab simpan rm1 sehari dan harga sebungkus popcorn kacang adalah rm20++. Ada masa saya rasa kesian dan hampir-hampir belikan dia popcorn tu tapi, cekalkan hati demi sebuah pembelajaran. *ayat BM A1 nih

Sebulan kemudian, pada suatu Sabtu yang indah dan Baba tiada di rumah sebab ada kelas ganti, Mimi decide that, this is the day! Hari yang dinanti-nantikan Auni. So here we go, the four of us =) Cuak jugak nak outing ke KLCC dengan 3 budak aktif ni. So pagi-pagi saya breakfast dengan ESP, dalam handbag dah prepare B Complex dan juga sebotol mealshake campur ESP sebagai bekalan.

Alhamdulillah, sampai KLCC dapat pula parking yang betul-betul naik ekskalator dan nampak Garret ni. Tengok muka excited Auni bila tercium bau Garret dan nampak kedainya. 
Sampai. Pilih.Bayar. Yeayy!! Auni made it =)

Masa bayar tu, saya biarkan Auni bayar sendiri dengan duit seringit. Biar dia rasa hasil kesabaran dia menabung.

Bayar dengan duit seringit-seringit. Hasil titik peluh menabung selama sebulan lebih.

That happy face. Priceless.
Lepas tu jalan-jalan la sekitar KLCC.

Besarnya Bunny polkadot nih

Haris masih kagum dengan Polkadot Bunny

Dua selipar Jelly Bunny 


First time berjalan dengan 3 budak ni tanpa Baba. Mimi sangat risau tak mampu handle. 

Kagum tengok 'komputer' orang dulu-dulu


for kids, ada special smoothies dalam special tumbler


Ending dengan lunch di KFC

Second Method: Prevention, Visualisation & Practical

Lepas dapat beli Gerret Popcorn tu, tak ada dah episod Auni menabung. Drive untuk menabung dah tak ada sebab apa yang dia nak dah tercapai. Suatu hari dalam kereta saya terfikir untuk ajar dia tentang konsep 'Duit Emergency'. Saya explain kenapa perlu ada duit emergency. Contohnya mungkin suatu hari guru minta kutip duit untuk beli barang-barang untuk kecerian kelas, atau mungkin suatu hari saya lupa bekalkan dia dengan duit belanja, maka dia ada duit Emergency untuk dia berbelanja pada hari tersebut.  Keesokkannya bila ditanya, memang Auni dah mula menabung duit Emergency. Tiap-tiap hari dia buat laporan tentang duit seringgit dia dah makin banyak. Dan 'amazingly' ada sesetengah hari dia hanya berbelanja rm1 di sekolah. Katanya dia dah kenyang makan makanan yang dibeli dengan kupon makanan. Jelas Auni dah tak ikut nafsu beli apa yang dia nak.  Nak dijadikan cerita, selepas seminggu Auni menabung duit Emergency suatu hari Babanya yang ditugaskan hantar Auni ke sekolah. Dan boleh agaklah kan apa yang terjadi. Hehe..Baba lupa bagi duit belanja. Bila Baba sms saya cakap dia kena ke sekolah Auni untuk bagi duit belanja,saya katakan tak perlu sebab Auni ada duit Emergency. Alhamdulillah, memang hari tu Auni survive dengan duit Emergency. Kejadian hari tu menjadikan Auni lebih faham dan menghargai konsep duit Emergency. Sehingga kini Auni masih kekal dengan tabiat menabung sebab konsep duit Emergency ternyata lebih relevant untuk menanam sifat menabung yang berkekalan.

No comments:

Post a Comment