Wednesday 5 March 2014

The Soy Story


Saya mulakan entri ini dengan tiga fakta asas dan penting dibawah sebelum kita pergi ke watak utama, The Soy.

Protein vs Karbohidrat: 
Protein merupakan sumber tenaga TERBAIK berbanding karbohidrat kerana indeks glisamik (G.I) rendah. GI rendah merujuk kepada kecepatan gula terbebas ke dalam darah. Makanan tinggi GI akan buat kita rasa cepat lapar dan tidak bagus untuk pesakit Diabetes sebab tingkatkan kandungan gula dalam darah.  Orang yang ingin menurunkan berat badan amat digalakkan mengambil makan yang rendah GI. Disamping itu, berbanding karbohidrat, badan kita menggunakan lebih banyak tenaga untuk memproses protein. Lebih banyak kalori terbakar adalah sifir untuk turun berat badan.
Nota: Jangan buang terus karbohidarat dalam diet anda. Kerana badan anda masih memerlukan karbohidrat untuk menjalankan fungsinya contohnya otak untuk memproses maklumat.

Fungsi Protein:
Fungsi utama protein adalah seperti berikut: Membaiki sel-sel rosak dan memelihara kesihatan keseluruhan badan kerana rambut, kulit, mata, otot dan organ kesemuanya terdiri daripada protein. Ianya juga sumber tenaga kepada badan dan juga penting dalam penghasilan hormon. Selain itu, sistem pertahanan badan atau antobodi juga terbentuk daripada protein.  

Protein Tumbuhan: 
Berbanding produk tenusu, protein tumbuhan merupakan sumber protein TERBAIK sebab ianya tiada kolestrol dan rendah lemak. Protein dari soya mengadungi kesemua sembilan Asid Amino Penting (Essential Amino Asid) yang diperlukan oleh badan. 

Kelebihan Shaklee ESP 

1) Energizing Soy Protein (ESP) adalah sumber protein TERBAIK KUASA DUA sebab sumbernya adalah tumbuhan DAN ianya dihasilkan daripada kacang soya asli, bukan GMO. Produk yang mana genetiknya telah diubah atau GMO (Genetically Modified Organism) ini dikaitkan dengan penyebab kanser, mengganggu sistem imun, penyebab reaksi alahan (allergy)  dan pelbagai lagi. Nak tahu berapa banyaknya produk GMO di pasaran? Pengeluar terbesar soya dunia adalah Amerika Syarikat (AS).  90% daripada kacang soya di pasaran AS adalah terdiri daripada kacang soya GMO. Gambar bawah ni gambaran ekstrem tentang produk GMO. Luar persimmon kat dalam grape fruit. Kulitnya pisang, isinya buah delima. Saja nak bagi mudah faham =) Buah yang kita makan, dah tak sama dengan buah yang sebenarnya!



Bawah ni pula lakaran mudah tentang proses penghasilan produk GMO.


Bahan asing dimasukkan ke dalam dna bahan asal.
Ini mengubah keadaan asal genetik bahan tersebut.

Petua Orang Tua


Semenjak kecil saya didedahkan dengan petua orang tua kepada wanita mengandung. "Minumlah air soya. Nanti anak jadi putih dan kulit dia pun cantik". Namun kebelakangan ni, makin ramai yang menolak petua ini atas alasan, "Bayi yang mak dia banyak minum soya masa mengandung, bila besar kulit dia jadi super sensitif. Kulit tak cantik. Jangan ikut la petua tu". Saya diam dan tak sanggah kata-kata tu walau dalam hati saya ada pendapat berbeza. Semasa emak saya mengadungkan adik bongsu saya, mak saya minum baaaanyak sangat  air soya dan juga taufu fah. Mak saya seorang yang rajin, dia buat sendiri air soya dan taufu fah tu. Hasilnya, adik bongsu saya memang paling putih antara kami semua. Kulitnya cantik marvelleous, sampai sekarang. Jom tengok gambar dia masa kecik.


'Snow white' dalam keluarga.
Lebih putih dari Siti,anak patungnya.

Ini pendapat peribadi saya, punca kulit bayi jadi super sensitif tu adalah berkaitan rapat dengan sumber soya yang ibu itu ambil masa mengandung. Kemungkinan, minuman soya yang ibu minum sumbernya dari soya GMO, soya yang dah diubah genetiknya. Sebab, antara kesan buruk GMO ialah memberi kesan alahan yang tidak sepatutnya terjadi kalau menggunakan bahan semulajadi. Bukankah ianya satu pernyataan yang bercanggah bila kita kata soya menyebabkan kulit tak cantik sedangkan khasiat sebenar soya, antara lain,adalah mencantikkan kulit.

Itu belum lagi cara soya tersebut diproses. Dalam proses penghasilan 'soy flake' atau empingan soya (yang kemudiannya diproses jadi serbuk soya), prektis kebanyakan pengeluar adalah menggunakan alkohol. Penggunaan alkohol ini memusnahkan banyak khasiat soya terutamanya isoflavone yang mana antara fungsinya untuk meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Akibatnya, susu soya yang diminum sudah berkurangan khasiatnya.  Adik saya sekarang dah berusia 25 tahun. Saya rasa 25 tahun lepas produk GMO di pasaran tak sebanyak seperti sekarang. Dan lagi, ibu saya buat sendiri air soya tersebut. Maka khasiatnya dan segala kebaikannya soya masih terpelihara. Zaman sekarang majoriti ibu-ibu turut bekerja untuk menyumbang kepada ekonomi keluarga.  Mereka tentunya tak punya masa untuk buat sendiri susu soya sebalik memilih untuk membeli susu soya yang banyak dijual di pasaraya ataupun di gerai-gerai. Namun, sejauh mana boleh kita pastikan yang susu soya tersebut sumbernya bukan produk GMO? 


Anda tak perlu gusar. Kini sudah ada penyelesaiannya iaitu, ESP. Shaklee ESP adalah serbuk pati soya asli dan dipasarkan di dalam canister. Satu canister ESP dengan berat 850 gram adalah dihasilkan daripada 30kg kacang soya asli bukan GMO. Dengan ESP, anda tak perlu bersusah payah untuk mendapatkan susu soya asli. Anda hanya perlu bancuh dengan air sejuk dan susu soya asli dan sangat berkhasiat kini sudah tersedia untuk anda.

Shaklee menggunakan kaedah pensijilan tersendiri yang dikenali sebagai "Identity Preservation Program" (IPP) untuk memastikan kacang soyanya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Disamping itu, Shaklee menggunakan  air dalam pemprosesannya. Maka yakin lah kebaikannya sangat terpelihara. Selain untuk memberi tenaga tambahan ketika mengandung, saya sarankan ibu mengandung mengambil ESP untuk membantu ketidakselesaan ketika hamil dan juga membantu pembesaran bayi yang sihat. Bonus pulak, mana la tau kot-kot petua orang tua tentang bayi jadi putih tu masih menjadi. Pengambilan ESP boleh dteruskan semasa berpantang dan seterusnya semasa menyusukan anak.


2) Ramai yang kata "Kulit yang kusam jadi cantik lepas ambil ESP".  Tak kurang yang kata "Parut jerawat dah hilang! Kulit pun makin anjal dan pejal". Ini semua memang 'angkara' ESP yang dah bekalkan protein terbaik untuk baiki sel-sel rosak dan membentuk sel-sel baru. Bila sel badan jadi sihat, organ seterusnya tubuh badan jadi sihat, kuat, cantik. Fungsinya ESP yang buat sel jadi sihat inilah menyebabkan semua orang yang ambil supplement MESTI ambil ESP. Sebab, sel yang sihat akan menyerap nutrien dan vitamin-vitamin dengan lebih effisien. Senang cerita, supplement yang kita makan tu, cepat kita rasa dan nampak kesannya.

Sel-unit terkecil dalam badan yang akhirnya bergabung membentuk 75% daripada tubuh badan kita! Unit terkecil cantik, tubuh badan laaaagilah cantik =) Bawah ni saya kongsikan satu testimoni bagaimana ESP menjadikan kulit anda sihat & cantik. Nak tengok banyak lagi testimoni? Silakan google.


3) "Shaklee tak ada product bina otot. Saya nak muscle berketul-ketul"

Bagi yang berminat bina badan,mereka harus sedar mana satu protein terbaik untuk anda: WHEY PROTEIN-sumber dari susu atau SOY  PROTEIN? Kebaikan Whey Protein adalah kadar kepantasannya terserap dalam badan. Maka ianya sangat bagus dalam membaiki otot2 yang tercedera ketika latihan. NAMUN, dek sebab serap pantas sangat, otot tak sempat berehat. "Bila rosak, baiki terus. Penat ai" ujar si otot. Selain itu, bila pantas terserap ni ianyanya protein yang tidak bagus untuk membina otot baru. Soy Protein pula kadar penyerapannya lambat. Ini menjadikan ia protein yang terbaik untuk membina otot baru. Sebab itu, pakar bina badan menasihatkan untuk mengambil kedua-dua jenis protein ini ke arah pembinaan otot yang mantop =) .

To all Mr Universe wannabe, "Meet ESP your buddy in muscle building".

4) Protein Tumbuhan Sumber EFAs terbaik dan kaya dengan EAA !

"Essential Fatty Acids" atau EFAs merujuk kepada asid lemak yang badan kita TAK DAPAT hasilkan tapi AMAT DIPERLUKAN badan untuk menyokong fungsi badan. Kurang EFA akibatkan kegagalan fungsi hati &buah pinggang,  rendahkan tahap imunisasi badan melawan penyakit, 'depression', kulit kering, dll. Pengambilan EFA yang cukup akan  kurangkan risiko kanser payudara, menghalang atheorosclerosis, kurangkan insiden penyakit jantung & stroke, legakan sakit sendi dan 'menstrual pain'.

Essential Amino Acids  ni sepupu sepapat EFAs. Ia merujuk kepada rangkaian asid amino yang TAK DAPAT dihasilkan tapi AMAT DIPERLUKAN BADAN. Dah penting nak dapat kat mana? Melalui makananlah. Soya dikenalpasti sebagai sumber makanan yang mempunyai asid amino penting yang lengkap. Ianya penting dalam pembentukan hormon, antibodi dan sistem imun badan, mengawal metabolisma badan, menghasilkan kolagen dan lain-lain. 

Kesimpulan mudah , ESP = Sihat + Cantik + Sihat + Cantik.

Hubungi saya sekarang untuk dapatkan promosi hebat ESP bulan ini!
Setiap pembelian beserta konsultasi EKSKLUSIF  dan PERCUMA dari saya =)

Pengedar Sah Shaklee anda,
Faza -  012.335.35.49



No comments:

Post a Comment