Monday 15 September 2014

Kids Craftivity

Pening nak rancang aktiviti untuk anak-anak? Cuba bawa pulang sesuatu yang unik kemudian beri kepada mereka.  Nanti ada je idea-idea kreatif mereka. Yang penting barang yang kita bawa tu seauatu yang jarang mereka jumpa.  Macam cawan kertas pakai-buang berbentuk kon ni. 


Saya jumpa cawan kon ni semasa program Teambuilding pejabat tempoh hari.  Masa tu lepas makan dengan kawan sepejabat yang memang sangat suka buat aktiviti dengan anak-anak dia. Jadi bila nampak cawan tu saya teringat kat dia. Lepas tu saya ambil untuk  dia dan untuk saya juga. Cuma, saya tak ada idea nak buat apa dengan cawan ni sebenarnya. Gatal juga nak bawa balik. Hehe. 

Bila sampai di rumah, saya tunjukkan cawan tu kepada anak2. Ternyata mereka teruja sebab ianya sesuatu yang tak pernah mereka jumpa.  Selang tak lama selepas tu, tiba2 anak ke 2, Iman datang dan tunjuk hasil kreativitinya nya....

Cawan dah bertukar jadi skirt!

Impressive! Saya pun tak terfikir dia boleh ada idea untuk buat kon tu jadi skirt kepada figura Hello Kitty ni.  Lepas tu Iman menghilang, katanya nak lukiskan corak pada skirt Hello Kitty tu.  Kakaknya Auni tak muncul lagi..tertunggu2 juga saya apa pulak idea Auni.

Complete suit for Mr Teddy by Auni

Tadaaaa...I'm one happy bear. Auni jadikan satu suit yang menarik untuk teddy bearnya. Siap ada reben2 di stoking teddy bear tu. Clapp! Clap!!!

Kemudian muncul lah Iman dengan ini..



Hello Kitty dah tukar pakai blazer

Kata Iman dia buatkan baju doktor untuk Hello Kitty nya. Tapi saya nampak lebih macam baju jururawat.  Pakai blazer putih dengan topi comel di kepala.  Oh lupa, Iman panggil semua petugas hospital (kecuali cleaner) sebagai doktor!

Hasil gabungan idea dua orang pereka fesyen cilik, Auni dan Iman. 



Alhamdulillah. Kids imagination is beyond adult imagination. Or perhaps, adult tu yang dah banyak sel2 putus? hahaa..saya la tuh. Tapi senang, lepas ni bawa balik je benda pelik2 yang nampak menarik untuk anak-anak and let them surprise us with their creativity. Or shall we call it, CRAFTIVITY? *ehemm..trying to be creative here.


No comments:

Post a Comment